sobota, 26 października 2013

Hummus, pasta z ciecierzycy


"Sezamie otwórz się - ja chcę wyjść!"

Stanisław Jerzy Lec
 
Hummus, pasta z ciecierzycy
Dzisiaj będzie zdrowo i nieco egzotycznie. Potrzebna będzie ciecierzyca. Zwana inaczej cieciorką, a nawet grochem włoskim. Znacie ? Lubicie ? My tak ! Oczywiście najlepiej ją zakupić w stanie suchym i ugotować. Ale przyznam, że posiadam w domu żelazny zapas kilku puszek, który ratuje nas niejednokrotnie kiedy czasu na gotowanie brak. A ciecierzyca zdrowa jest i to bardzo. Witaminy, błonnik, dużo żelaza, potas. No i pyszna jest.

Hummus pierwszy raz jadłam tuż po studiach w barze wegetariańskim. Było to dość dawno temu, kiedy wcale tak popularne owe bary nie były. Zamówiłam z ciekawości. W końcu cóż to może być, co nazywa się prawie tak samo jak wierzchnia warstwa gruntu urodzajnego którą to trzeba zdjąć, a nie zjeść. I przepadło. Pyszna pasta, ciepły chlebek pita. Oliwa z oliwek. Po tym doświadczeniu stałam się zagorzałym fanem zarówno ciecierzycy jak i pasty tahini. Wiem, kolejna sprawa to pasta tahini. To  pasta z ziaren sezamu. Pyszna nie tylko do hummusu.  

Hummus, pasta z ciecierzycy
Podsumowując potrzebujemy puszkę ciecierzycy. Dwie lub trzy łyżki pasty tahini, sok z cytryny,  kilka łyżek oliwy, czosnek i sól. To jest wersja podstawowa. Osączamy ciecierzycę, dodajemy czosnek, sok i oliwę, solimy i wszystko miksujemy, blendujemy czy co tam lubicie. Ważne żeby składniki cię połączyły. Ja dodatkowo dodaję sporą łyżkę jogurtu naturalnego jeśli pasta wychodzi za gęsta, weganom proponuję dodać wody lub jeszcze oliwy.

Podajemy z chlebem, chlebkami pita, jako dip do warzyw czy też do sałatki. Do pasty można dodać kuminu, więcej czosnku lub pieprzu kajeńskiego dla ostrości. Generalnie przepis potraktujcie jako bazę. Bardzo, bardzo smaczną bazę ;-) Wielkie podziękowania dla Nadwornego Fotografa, pasta pomimo, ze pyszna, mało fotogeniczna jest, a tu proszę jak ładnie się zaprezentowała.

Hummus, pasta z ciecierzycy
Składniki:
          ciecierzyca (z puszki)
          2 lub 3 łyżki pasty tahini z ziaren sezamu
          oliwa z oliwek – kilka łyżek
          łyżka wody – opcjonalnie
          łyżka jogurtu naturalnego – opcjonalnie
          minimum jeden ząbek czosnku (można więcej)
          sok z połowy cytryny
          skórka otarta z cytryny (odrobina)
          sól i pieprz do smaku

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza